ροτζεριανή προσωποκεντρική

by kwlwglw

ροτζεριανή προσωποκεντρική

αυτομόρφωση και ελευθεριακή παιδεία

αποδέσμευση από τις αυθεντίες και αναζήτηση της αλήθειας με την έρευνα

Κατηγορίες: Βρετανοί θεολόγοι Βρετανοί φιλόσοφοι Μεσαιωνικοί φιλόσοφοι

ροντζεριανή προσωποκεντρική

Ο Ρότζερ Μπέικον (Roger Bacon, 1215-1294, γνωστός στα ελληνικά και ως Ρογήρος Βάκων) ήταν σχολαστικός θεολόγος και φιλόσοφος του Μεσαίωνα, αποκληθείς για την πολυμάθειά του Doctor Mirabilis (θαυμαστός δάσκαλος).

Γεννήθηκε στο Ίλτσεστερ κοντά στο Μπρίστολ, σπούδασε στην Οξφόρδη και κατόπιν στο Παρίσι, και επέστρεψε στην Οξφόρδη για να διδάξειΚατατάχθηκε στο τάγμα των Φραγκισκανών, κατέκρινε τις καταχρήσεις του κλήρου και των μοναχών και ζήτησε μεταρρυθμίσεις. Έτσι δημιούργησε εχθρούς οι οποίοι κατήγγειλαν τις απόψεις του ως αιρετικές και τα επιστημονικά του πειράματα ως μαγεία. Του απαγορεύτηκε να διδάσκει και εξορίστηκε.

Το 1265 έγινε πάπας ο Κλήμης Δ΄, ο οποίος γνώριζε και εκτιμούσε τον Μπέικον. Μέχρι το 1268, με την ενθάρρυνση και προστασία του πάπα, ο Μπέικον, που είχε ανακληθεί εν τω μεταξύ στην Οξφόρδη, έγραψε το σπουδαιότερο έργο του, το Opus majus.

Μετά τον θάνατο του Κλήμεντα ακολούθησε νέα καταδρομή, τα έργα του απαγορεύτηκαν και διατάχθηκε ν’ αποσυρθεί σε μοναστήρι, όπου έμεινε σχεδόν ως τον θάνατό του.

Ο Μπέικον δίδασκε την αποδέσμευση από τις αυθεντίες και την αναζήτηση της αλήθειας με την έρευνα. Θαύμαζε τον Αριστοτέλη, διατηρώντας όμως ανεξαρτησία γνώμης. Θεωρούσε τα μαθηματικά ως την βάση των επιστημών και την εμπειρία ως αναγκαία προϋπόθεση κάθε γνώσης, κάτι που τον κατατάσσει στους προδρόμους της σύγχρονης επιστημονικής μεθόδουΔιέκρινε δε την εμπειρία σε εμπειρία των αισθήσεων (εξωτερική) και σε εσωτερική (πνευματική) εμπειρία. Η εξωτερική ήταν απαραίτητη για την ανάπτυξη των επιστημών. Η δεύτερη, η πνευματική εμπειρία, ήταν η προϋπόθεση της ανόδου των βαθμίδων της αντίληψης των υπεραισθητών. Ο ανερχόμενος μέχρι τέλους την κλίμακα αυτή θα έφτανε στη ενόραση του θείου.

Ο Μπέικον ασχολήθηκε με όλους τους τομείς της γνώσης. Επιδόθηκε στην αστρονομία, γλωσσολογία, αλχημεία, ιδιαίτερα στην οπτική, διόρθωσε το Ιουλιανό ημερολόγιο και σ’ αυτόν αποδίδονται οι εφευρέσεις του μεγεθυντικού φακού και του θερμομέτρου. Στην επιστολή του De secretis operibus οραματίζεται αυτοκίνητα και αεροπλάνα.

Έργα

[]

 

 

  1. Opus maius (Έργο μείζον)
  2. Opus Minus (Έργο έλασσον)
  3. Opus Tertium (Έργο τρίτον)
  4. Στον Μπέικον αποδίδονται διάφορα ακόμη έργα μεταξύ των οποίων :
  5. Epistola de secretis operibus naturae et artis et de nullitate magiae (Επιστολή περί των μυστικών έργων της φύσης και των τεχνών και περί της μηδαμινότητας της μαγείας)
  6. De multiplicatione specierum (Περί του πολλαπλασιασμού των ειδών)
  7. De perspectiva (Περί προοπτικής)

Έργα

 

 

 

Οπτικών μελέτες με Μπέικον

Opus Majus Μπέικον περιέχει θεραπείες των μαθηματικών και την οπτική, στην αλχημεία, και τις θέσεις και τα μεγέθη των ουράνιων σωμάτων.

[] Προβολή του παρελθόντος

Ο Μπέικον είχε λάβει εκπαίδευση του έδειξε τα σπάνια ελαττώματα σε υπάρχουσες ακαδημαϊκή συζήτηση [παραπομπή που απαιτείται] Ο Αριστοτέλης ήταν γνωστό μόνο μέσα από τις μεταφράσεις, καθώς κανένας από τους καθηγητές θα μάθουν ελληνικά?. Το ίδιο ίσχυε και της Αγίας Γραφής και πολλά από τα άλλα auctores (“αρχές »), που αναφέρεται στην παραδοσιακή εκπαίδευση. Σε αντίθεση με το επιχείρημα του Αριστοτέλη ότι τα γεγονότα να συλλέγονται πριν συναγωγή επιστημονικές αλήθειες, φυσική επιστήμη δεν πραγματοποιήθηκε από τις παρατηρήσεις από τον φυσικό κόσμο, αλλά με επιχειρήματα που στηρίζονται αποκλειστικά και μόνο στην παράδοση και προβλεπόμενες αρχές (βλ. σχολαστικισμός).

Μπέικον αποσύρθηκε από την σχολική ρουτίνα και αφοσιώθηκε στις γλώσσες και την πειραματική έρευνα. Οι μαθηματικοί οποίο θεωρείται ιδανικό ήταν ο Πέτρος του Ιωάννη Maricourt και του Λονδίνου, και οι δύο ήταν καλή: Campanus της Νοβάρα και ένα Master Νικολάου. Ο Πέτρος ήταν ο συντάκτης ενός διάσημου επιστολή προς ένα φίλο, Epistola de Magnete, στην οποία περιέγραψε μερικά από τα πρώτα πειράματα με ευρωπαϊκή μαγνητισμό. [33] Campanus έγραψε πολλά σημαντικά έργα για την αστρονομία, την αστρολογία, και το ημερολόγιο. [34] Μπέικον αναφέρεται συχνά το χρέος του στο έργο του Robert Grosseteste και Adam Marsh, καθώς και σε άλλες μικρότερες στοιχεία. Ήταν σαφώς δεν είναι ένα μεμονωμένο μελετητή του δέκατου τρίτου αιώνα. [35]

[] Νέα προσέγγιση

Στα γραπτά του, ο Μπέικον καλεί για μια μεταρρύθμιση των θεολογικών σπουδών. Λιγότερο πρέπει να δοθεί έμφαση στις μικρές φιλοσοφικές διακρίσεις από ό, τι είχε συμβεί στο σχολαστικισμό. Αντ ‘αυτού, η ίδια η Αγία Γραφή πρέπει να επιστρέψει στο κέντρο της προσοχής και θεολόγοι θα πρέπει να μελετήσουν προσεκτικά τις γλώσσες στις οποίες αρχικές πηγές τους γράφτηκαν. Ήταν άπταιστα διάφορες γλώσσες και θρήνησε τη διαφθορά των ιερών κειμένων και τα έργα των Ελλήνων φιλοσόφων από πολλές εσφαλμένες μεταφράσεις και παρερμηνείες. Επιπλέον, κάλεσε όλους τους θεολόγους να μελετήσει όλες τις επιστήμες στενά, και να τα προσθέσετε στο κανονικό πρόγραμμα σπουδών του πανεπιστημίου. Όσον αφορά την απόκτηση της γνώσης, υπερασπίστηκε έντονα πειραματική μελέτη σε εξάρτηση από την αρχή, με το επιχείρημα ότι «από εκεί ήσυχο Έρχεται στο μυαλό”. Μπέικον δεν περιορίζουν αυτή την προσέγγιση για θεολογικές σπουδές. Απέρριψε την τυφλή εξής προηγούμενης αρχές, τόσο σε θεολογική και επιστημονική μελέτη, η οποία ήταν η αποδεκτή μέθοδος για την ανάληψη της μελέτης στην εποχή του.

Στο Opus Μείον επικρίνει τους συγχρόνους του Αλεξάνδρου του Hales και Albertus Magnus, που, όπως λέει, δεν είχε σπουδάσει τη φιλοσοφία του Αριστοτέλη, αλλά μόνο που αποκτήθηκαν κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης τους τη ζωή τους ως κήρυκες. [36] Albert περιήλθε στο Παρίσι ως αρχή ίση με Αριστοτέλης, ο Αβικέννας, και Αβερρόη, [37] κορυφαίος Μπέικον να διακηρύξει ότι «ποτέ στον κόσμο [είχε], όπως συνέβη πριν από τερατούργημα». [38]

[] Οπτική

Η μελέτη της οπτικής στο πέμπτο μέρος της Majus Opus στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στις εργασίες και των δύο Κλαύδιο Πτολεμαίο (Οπτική του στην αραβική μετάφραση) και της Ισλαμικής επιστήμονες Alkindus (al-Κιντή) και Alhazen (Ibn al-Haytham). [39] [2 ] Αυτός περιλαμβάνει μια συζήτηση της φυσιολογίας της όρασης, η ανατομία του οφθαλμού και του εγκεφάλου, και θεωρεί ότι το φως, την απόσταση, τη θέση και το μέγεθος, την άμεση όραση, αντικατοπτρίζεται το όραμα, και διάθλαση, κάτοπτρα και φακούς. Η έρευνά του στην οπτική ήταν κυρίως προσανατολισμένη από την κληρονομιά του Alhazen μέσα από μια λατινική μετάφραση του μνημειακού Kitab του τελευταίου al-Manazir (De aspectibus? Perspectivae? Οι Optics), ενώ η επίδραση της παράδοσης της al-Κιντή (Alkindus) ήταν κατά κύριο λόγο προκαλείται μέσω της επιρροής που αυτή η μουσουλμανική λόγιος είχε για την οπτική του Robert Grosseteste. Επιπλέον, οι έρευνες του Μπέικον από τις ιδιότητες του μεγεθυντικού φακού στηρίχθηκε εν μέρει στο χέρι-κάτω κληρονομιά του ισλαμικού οπτικοί, κυρίως Alhazen, ο οποίος με τη σειρά του επηρεάζεται από 10ης κληρονομιά αιώνα Ibn Sahl στο dioptrics. [40]

[] Ημερολόγιο

Με βάση την πρόσφατα ανακαλύφθηκε ελληνο-μουσουλμανική αστρονομία και για τις calendaric γραπτά του Robert Grosseteste, Μπέικον επέκρινε το Ιουλιανό ημερολόγιο, χαρακτηρίζοντάς το ως απαράδεκτη, φρικτό και γελοία. Πρότεινε να διορθώσει τα λάθη του, διαγράφοντας μια ημέρα από το ημερολόγιο κάθε 125 ή 130 ημερών. [41]

[] Άλλα έργα που αποδίδονται

Στη δική γραπτά του 1260-1280 Μπέικον αναφέρεται Secretum secretorum, το οποίο αποδίδεται στον Αριστοτέλη, πολύ περισσότερο από ό, τι έκαναν οι σύγχρονοί του. Συχνά χρησιμοποιείται ως επιχείρημα για την ειδική επίδραση που είχε αυτό το έργο με δική του Μπέικον είναι το χειρόγραφο του Secretum ότι Μπέικον επεξεργασία, πλήρης με το δικό εισαγωγή και σημειώσεις του, κάτι που σπάνια Μπέικον έκανε με τα έργα των άλλων. Αν και μερικές αρχές του 20ου μελετητές αιώνα όπως ο Robert Steele έχουν ωθήσει περαιτέρω προς την κατεύθυνση αυτή, υποστηρίζοντας επαφή αυτού του Μπέικον με την Secretum ήταν ένα σημείο καμπής στη φιλοσοφία του Μπέικον, μετατρέποντας τον σε ένα πειραματιστής, δεν υπάρχει σαφής αναφορά σε μια τέτοια αποφασιστική επιρροή της Secretum με δικά του λόγια του Μπέικον. Η χρονολόγηση του Μπέικον έκδοση του Secretum αποτελεί βασικό επιχείρημα σε αυτή τη συζήτηση, αλλά εξακολουθεί να είναι άλυτο, με εκείνους υποστηρίζοντας για μια μεγαλύτερη επίδραση που χρονολογείται νωρίτερα από ό, τι εκείνοι που παροτρύνουν προσοχή στην ερμηνεία αυτή. [42]

Το αινιγματικό χειρόγραφο Βόινιτς έχει αποδοθεί στην Μπέικον από διάφορες πηγές, μεταξύ άλλων με την πρώτη καταγεγραμμένη ιδιοκτήτη του, σε ένα βιβλίο που συνέταξε ο William Romaine Newbold και μετά το θάνατό του εκδόθηκε και δημοσιεύθηκε από Roland Grubb Κεντ το 1928, [43] και σε ένα βιβλίο 2005 του Lawrence Nancy Goldstone και δημοσιεύθηκε από Doubleday και Broadway Books. [16] [44] Σε έντονα διατυπωμένη άποψη, οι ιστορικοί της επιστήμης Lynn Thorndike [45] και ο Γιώργος έχουν Sarton απέρριψε τους ισχυρισμούς αυτούς, όπως υποστηρίζεται. [46] [47]

Ένα άλλο έργο του αμφιλεγόμενο ημερομηνία, ακόμη και προέλευσης είναι η Epistola de Secretis Operibus Artis et Naturae, et de Nullitate Magiae (Επιστολή έννοια για τις Μυστικές λειτουργία της τέχνης και της φύσης, και την ματαιοδοξία της Μαγείας), μερικές φορές εναλλακτικά με τίτλο De Mirabili Potestate Artis et Naturae (στην υπέροχη Δυνάμεις της τέχνης και της φύσης). [48] [49] [50] [51] Αυτή η πραγματεία απορρίπτει μαγικές πρακτικές όπως η νεκρομαντεία, [50] και περιλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος της αλχημικό έργο που δόθηκε στη Μπέικον, κυρίως μια φόρμουλα για πέτρα του φιλοσόφου, [51] και ίσως ένα για πυρίτιδα. [48] Επίσης, περιλαμβάνει μια σειρά από περάσματα για υποθετικές μηχανές που φέρουν και (αυτό που σήμερα αποκαλούμε) υποβρύχια, αποδίδοντας την πρώτη χρήση τους για τον Μέγα Αλέξανδρο. [52]

Μπέικον είναι επίσης ο συγγραφέας του αποδοθεί το αλχημικό εγχειρίδιο Speculum Alchemiae, το οποίο μεταφράστηκε στα αγγλικά ως The Mirror του Alchimy το 1597. [53] Πρόκειται για μια σύντομη πραγματεία σχετικά με τη σύνθεση και την προέλευση των μετάλλων, παντρεύοντας “συμβατικά” (σε σχέση με η περίοδος) Αραβική θεωρίες του υδραργύρου και θείου, όπως τα συστατικά των μετάλλων, και περιέχει ασαφείς υπαινιγμούς για τη μεταστοιχείωση. Σχετικά με αυτή την εργασία, John Stillman Maxson έγραψε ότι “δεν υπάρχει τίποτα σε αυτό που είναι χαρακτηριστικό του στυλ ή τις ιδέες Ρότζερ Μπέικον, ούτε ότι ξεχωρίζει από πολλούς ασήμαντες αλχημικά lucubrations των ανώνυμων συγγραφέων του δέκατου τρίτου από τον δέκατο έκτο αιώνα”. MM Pattison Muir είχε μια παρόμοια γνώμη, και Edmund Oscar von Lippmann θεωρείται το κείμενο αυτό ένα ψευδεπίγραφο. [54]

[] Gunpowder

Μπέικον θεωρείται συχνά το πρώτο Ευρωπαϊκό για να περιγράψει ένα μείγμα που περιέχει τα βασικά συστατικά της πυρίτιδας. Με βάση τις δύο αποσπάσματα από το Opus Μπέικον Maius και Opus tertium, εκτενώς αναλυθεί από JR Partington, αρκετοί μελετητές αναφέρονται από τον Joseph Needham κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο Μπέικον είχε πιθανότατα δει τουλάχιστον μία επίδειξη των κινεζικών πυροτεχνήματα, ενδεχομένως λαμβάνονται με τη διαμεσολάβηση άλλων Φραγκισκανών, όπως του φίλος William του Rubruck, ο οποίος είχε επισκεφθεί το Μογγόλοι [48] [55] Το πιο αποκαλυπτικό απόσπασμα έχει ως εξής:. “Έχουμε ένα παράδειγμα από αυτά τα πράγματα (που δρουν στις αισθήσεις) σε [ο ήχος και η φωτιά της] αυτό το παιχνίδι των παιδιών που γίνεται σε πολλές [διαφορετικά] μέρη του κόσμου?. δηλαδή μια συσκευή δεν είναι μεγαλύτερο από τον αντίχειρα ενός ατόμου από τη βία του άλατος που ονομάζεται νιτρικό κάλιο [μαζί με το θείο και άνθρακα ιτιάς, συνδυάζονται σε σκόνη] τόσο φρικτό ένας ήχος γίνεται από το έκρηξη ενός πράγματος τόσο μικρή, δεν είναι παρά ένα κομμάτι της περγαμηνής [περιέχουν], που θα βρούμε [το αυτί επίθεση από έναν θόρυβο] υπερβαίνει το βρυχηθμό των ισχυρών βροντές, και ένα καλύτερο φλας από την πιο λαμπρή αστραπή ». [48 ]

Πιο αμφιλεγόμενη είναι οι ισχυρισμοί που προέρχονται με βασιλικό πυροβολικό συνταγματάρχη Henry William Lovett Hime (στις αρχές του 20ου αιώνα) ότι υπήρχε ένα κρυπτογράφημα σε Epistola Μπέικον, δίνοντας την αναλογία των συστατικών του μείγματος. Αυτά είχαν δημοσιευθεί, μεταξύ άλλων θέσεων, στην έκδοση του 1911 Encyclopædia Britannica. [56] Ένα από τα πρώτα κριτικός αυτού του ισχυρισμού ήταν Lynn Thorndike, αρχίζοντας με μια επιστολή στην έκδοση του 1915 του περιοδικού Science, [57] και επαναλαμβάνεται σε πολλά βιβλία του του. MM Pattison Muir εξέφρασε επίσης τις αμφιβολίες του σχετικά με τη θεωρία Hime, και είχαν απήχηση από τον John Maxson Stillman. [58] Robert Steele [59] και ο Γιώργος Sarton προσχώρησε επίσης τους κριτικούς. [60] Needham συμφώνησε με αυτές τις παλαιότερες κριτικούς κατά την άποψή τους ότι η επιπλέον πέρασμα δεν προέρχονται με Μπέικον [48] Σε κάθε περίπτωση, οι αναλογίες υποστήριξε ότι έχει αποκρυπτογραφηθεί (7:05:05 Νιτρικό: κάρβουνο: θείο). δεν είναι ακόμα χρήσιμα για το παραγέμισμα firecrakers, καίει σιγά-σιγά, ενώ ως επί το πλείστον την παραγωγή καπνού, και παραλείποντας να αναφλεγεί μέσα σε ένα βαρέλι όπλο. [61] Το ~ 41% περιεκτικότητα σε νιτρικά ιόντα είναι πολύ χαμηλή για να έχουν εκρηκτικές ιδιότητες. [62]

 

 

Ρότζερ Μπέικον (1214 – 1292)

γνωστός στη χώρα μας και με το εξελληνισμένο όνομα Ρογήρος Βάκων, άγγλος ιερωμένος και φιλόσοφος.

  • «Αν ένας άνθρωπος ξεκινήσει με σιγουριά, θα τελειώσει με αμφιβολίες, αλλά αν ξεκινήσει με αμφιβολίες, θα τελειώσει με σιγουριά.»
  • «Αρχαιότητα είναι η παραμορφωμένη ιστορία ή μερικά κατάλοιπα της ιστορίας που τυχαία διέφυγαν τον καταλύτη χρόνο.»
  • «Δεν υπάρχει ευημερία χωρίς φόβους και βάσανα, καθώς δεν υπάρχει ατυχία χωρίς ανακούφιση κι ελπίδες.»
  • «Η αρετή μοιάζει με τα σπάνια αρώματα, που όσο πιο πολύ συνθλίβονται, τόσο περισσότερο μοσχοβολούν.»
  • «Η αρετή μοιάζει με τον καλοεπεξεργασμένο πολύτιμο λίθο.»
  • «Η γνώση είναι δύναμη.»
  • «Η εκδίκηση είναι ένα είδος πρωτόγονης δικαιοσύνης, προς την οποία έλκεται η ανθρώπινη φύση. Το χρέος του νόμου είναι να προσπαθεί να την ξεριζώσει.»
  • «Η λογική και ρητορική κάνει τους ανθρώπους να ξεχωρίζουν από τους άλλους. Η λογική διαφέρει από τη ρητορική, καθώς η γροθιά από την ανοιχτή παλάμη, η μια είναι συγκρατημένη, ενώ η άλλη αδέσμευτη.»
  • «Η λογική στους ερωτευμένους είναι σαν τη φωτοβολίδα μέσα στην ομίχλη. Φωτίζει, αλλά δεν διαλύει.»
  • «Καμία χαρά δεν μπορεί να συγκριθεί με τη χαρά που νοιώθεις, όταν πατάς γερά στο έδαφος της αλήθειας.»
  • «Κανένα θαύμα ποτέ δεν επινοήθηκε από κανένα θεό για να προσηλυτίσει έναν άθεο, γιατί η δυναμικότητα της φύσης οδηγεί τον κάθε άνθρωπο ν’ αφοσιωθεί σε κάποια θεότητα.»
  • «Μερικά βιβλία μπορεί κανείς να τα δοκιμάσει, άλλα να τα ρουφήξει και πολύ λίγα αφού τα μασήσει να τα χωνέψει.»
  • «Ο άνθρωπος που δίνει καλή συμβουλή, χτίζει με το ένα χέρι. Ο άνθρωπος που δίνει καλή συμβουλή και καλό παράδειγμα, χτίζει και με τα δυο του χέρια. Αλλά εκείνος που δίνει και κακή συμβουλή και κακό παράδειγμα, με το ένα χέρι χτίζει και με το άλλο γκρεμίζει.»
  • «Όποιος δεν έχει αρετές, ζηλεύει τις αρετές των άλλων.»
  • «Σκεφτόμαστε σύμφωνα με τη φύση, μιλούμε σύμφωνα με τους νόμους και ενεργούμε σύμφωνα με τα έθιμα.»
  • «Το κράτος, σαν μια μεγάλη μηχανή, κινείται πολύ αργά.»