οι πνευματικές αξίες μπορούν να είναι το αποτέλεσμα μιας υλικής προόδου

by kwlwglw

  1. κουνώντας μελαγχολικά το κεφάλι ή υψώνοντας τη φωνή
  2. Αρχοντά μου, ήμεϊς γνωρίζομεν, όπως τά παρουσιάζουν οί επιστήμονές μας
  3. είναι δική μας υλοποίηση του Ενδέκαπενταετές πρόγραμμα κλειδί
  4. Από τη φιλοσοφική σκέψη στην Επιστήμη
  5. αξία της “υλικής προόδου”
  6. η τεχνική τελειότητα συμβάλλει στην ανθρώπινη τελειότητα, επειδή οι πνευματικές αξίες μπορούν να είναι το αποτέλεσμα μιας υλικής προόδου
  7. τείνει να εξαφανίσει τις ανθρώπινες κατακτήσεις του πνεύματος
  8. συνέπειες της ραγδαίας επιστημονικής και υλικής προόδου
  9. Τίποτα στη συμβατική επιστήμη δεν έβρισκε λογική σ’ αυτό.
  10. ας δούμε συνοπικά τις κατακτήσεις της ανθρωπότητας
  11. Αυταπατώμαστε
  12. «εξορθολογισμό» της πολιτικής με την αυξανόμενη σημασία της τεχνικής δαημοσύνης
  13. αδυναμία 
  14. θυμάτων που αδυνατούν να αντιδράσουν
  15. εξορθολογισμό ρασιοναλισμο
  16. δεν έχουν μια οργανωμένη εικόνα των προβλημάτων
  17. αδυνατούν 
  18. συλλογικών και όχι ως ατομικών υποκειμένων
  19. ηθική ευθύνη επιστήμης
  20. πολιτισμικές κατακτήσεις υψηλής αξίας
  21. Έχει, λοιπόν, ζωτική σημασία να συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας για να αντιληφθούμε
  22. Η αξία της επιστημονικής σκέψης έγινε, μετά τον Διαφωτισμό, αναμφισβήτητη.
  23. Ο βαθμός κατάκτησης της ελευθερίας και της ευημερίας του ατόμου
  24. όταν η Ιστορία λέει “αντίο”, εννοεί “εις το επανιδείν”, δηλαδή “πολύ σύντομα”
  25. τεχνική και ανθρωπισμός
  26. η αναγκαιότητα, η σηµασία, οι δυνατότητες, αλλά και οι κίνδυνοι
  27. δε δεν χειροτέρεψε τον άνθρωπο η πρόοδος της επιστήμης και της τεχνικής
  28. δεν δε χειροτέρεψε τον άνθρωπο η πρόοδος της επιστήμης και της τεχνικής
  29. αξιοποιούν τεχνικές
  30. επιστημονική οργάνωση
  31. επιστημονική οργάνωση της εργασίας
  32. εφεύρεση με πρακτική αξία
  33. μεγέθυνσης και ανάπτυξης και την ευρεία διάχυση της υλικής προόδου
  34. είναι ορθολογικές στο εσωτερικό τους και στηρίζονται στην επιστήμη
  35.  Η συμβολική σημασία αλλά και η ιδεολογική εμβέλεια
  36. η τεχνική τελειότητα συμβάλλει στην ανθρώπινη τελειότητα, επειδή οι πνευματικές αξίες μπορούν να είναι το αποτέλεσμα μιας υλικής προόδου

.

  1. Η_ΟΡΓΑΝΩΣΗ_ΤΟΥ_ΛΟΓΟΥ
  2. 26 Αυγούστου 1965 (Ε. Π. Παπανούτσος, Πρακτική Φιλοσοφία). δοκίμιο
  3. Τα είδη του δοκιμίου, η οργάνωση του
  4. Έκθεση Λυκείου ekthesilikeiou
  5. Διδάκτωρ φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
  6. Ευάγγελο Παπανούτσο
  7. 26 Αυγούστου 1965 Ε Π Παπανούτσος Πρακτική Φιλοσοφία
  8. η Τεχνική Πρόοδος
  9. 4

Η τεχνική πρόοδος
http://www.e-keimena.gr/index.php?… – Cached – Translate this pageShareMay 29, 2010 – Θεματικές Ενότητες – ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ. Ε. Π. Παπανούτσος. Η τεχνική πρόοδος. Όσοι, κουνώντας μελαγχολικά το κεφάλι ή υψώνοντας τη φωνή με …
Η τεχνική πρόοδος θα τελειοποιήσει την εκλογική διαδικασία: “Η …
greek.ruvr.ru/2011/…/61299932.ht… – Cached – Translate this pageDec 1, 2011 – Οι βουλευτικές εκλογές στη Ρωσία θα διεξάγονται με τη χρήση υψηλών τεχνολογιών. Μία από τις καινοτομίες είναι η χρησιμοποιήση των …
Η Αλήθεια που κρύβουν επιμελώς • View topic – Η τεχνική πρόοδος …
truth.freeforums.org/topic-t1262.html – Translate this pageJun 13, 2008 – Η τεχνική πρόοδος των Ατλάντων ΕΡΩΤΗΣΗ: “Αρχοντά μου, ήμεϊς γνωρίζομεν, δτι εξωγήινα όντα, όπως τά παρουσιάζουν οί επιστήμονές μας …
Η τεχνική πρόοδος ήταν μια καλή εξέλιξη Capacitor Βιομηχανία
http://www.sourcejuice.com/…μια…/el/ – Cached – Translate this pageAug 25, 2010 – Το 2009 είναι δική μας υλοποίηση του Ενδέκατη πενταετές πρόγραμμα κλειδί, αλλά και της οικονομικής κρίσης στην πιο.

  • Οι βουλευτικές εκλογές στη Ρωσία θα διεξάγονται με τη χρήση υψηλών τεχνολογιών. καινοτομίες
  • Η τεχνική πρόοδος ήταν μια καλή εξέλιξη
 
Έκφραση Έκθεση Λύκειο ΤΕΥΧΟΣ Γ΄ ISBN 9600610045

 
papanoutsos Ευάγγελος Π. Παπανούτσος
 
έκθεση, έκφραση, εκνόηση, έκθεμα, έκφραγμα

 
Ekfrasi Ekthesi έκφραγμα ekfragma

.

Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟΣ
 
(Ε. Π. Παπανούτσος, Πρακτική Φιλοσοφία)
σχολικό βιβλίο, σελ. 126
1
Όσοι, κουνώντας μελαγχολικά το κεφάλι ή υψώνοντας τη φωνή με οργή, αρνούνται την ηθική πρόοδο του ανθρώπου κατά τους μακρούς αιώνες της ιστορικής του διαδρομής, μιλούν συνήθως με αδιαφορία, ή και με περιφρόνηση, για την αξία της “υλικής” προόδου, των κατακτήσεων δηλαδή της επιστήμης και της τεχνικής, που άλλαξαν στους χρόνους μας τη μορφή του κόσμου.
§         Καμιά επιρροή, λέγουν δεν έχουν αυτά τα πολυθρύλητα θαύματα απάνω στον ηθικό βίο του ανθρώπου, στο χαρακτήρα, στην προσωπικότητά του. Άλλη η μια τροχιά, άλλη η άλλη· δεν πηγαίνουν παράλληλα. Ή
§         Καμιά ουσιαστική αξία, λέγουν, δεν έχουν οι τεχνικές τελειοποιήσεις των μέσων της ζωής, για τις οποίες υπερηφανεύεται ο πολιτισμός μας. Ευτυχέστερος ήταν ο άνθρωπος που ζούσε χωρίς τις σημερινές ανέσεις, σε κοινωνίες απλούστερες, “πρωτόγονες”. Ή
§         Όχι μόνο δεν καλυτέρεψε, αλλά χειροτέρεψε τον άνθρωπο η πρόοδος της επιστήμης και της τεχνικής. Πολλαπλασίασε και έκανε πιο raffinee τη δύναμη της κακουργίας του . . .
2
Θα προσπαθήσω να αποδείξω ότι και οι τρεις αυτές υποθέσεις είναι αστήριχτες· βρίσκονται σε ασυμφωνία με εξώφθαλμα γεγονότα.
3
Πρώτον, είναι πλάνη να νομίζομε ότι η ευημερία δεν επηρεάζει προς το καλύτερο το ήθος των ανθρώπων. Προσοχή: δε λέγω η ευμάρεια, ο πλούτος, η πολυτέλεια· λέγω η ευημερία, δηλαδή η επάρκεια των υλικών μέσων της ζωής, που επιτρέπει τις απαραίτητες για έναν πολιτισμένο άνθρωπο ανέσεις. Τα παραδείγματα αφθονούν, από παρατηρήσεις απάνω και στην ατομική και στη συλλογική ζωή. Η πενία, ως συνώνυμο της πείνας, της αρρώστιας και της αμάθειας, είναι ο χειρότερος σύμβουλος του ανθρώπου και η μεγαλύτερη μάστιγα των κοινωνιών. Άτομα ή λαοί που λιμοκτονούν, δεκατίζονται από αρρώστιες και είναι βυθισμένοι στην αμάθεια, έχουν το βούρκο και τη δυστυχία μέσα στην ψυχή τους. Φθονούν, απεχθάνονται, μισούν όχι μόνον όσους γεύονται άνετα τα αγαθά της ζωής, αλλά και τους ομοίους των. Η εξαθλίωση διηθείται έως τους εσώτερους πόρους της ψυχής τους και τους εξαχρειώνει. Αρετές όπως η αγάπη της ελευθερίας, η αυτοκυριαρχία, η αξιοπρέπεια δεν μπορούν να ριζώσουν σε έδαφος ψυχικό, που το έχουν αποψιλώσει οδυνηρές υλικές στερήσεις. Σκλάβους, ακρατείς, ευτελείς κάνει τους ανθρώπους η αγιάτρευτη φτώχεια. – Αντίθετα η ευημερία, ως συνώνυμο της ευπορίας στα υλικά μέσα της ζωής, της υγείας και της μόρφωσης, επιδρά ευεργετικά απάνω στο χαρακτήρα των ατόμων και των λαών. Τους κάνει φιλελεύθερους, ευπρεπείς, γενναιόψυχους. Τους δίνει τη χαρά της ζωής που κάνει τον άνθρωπο να χαίρεται την ανθρωπιά του. Να υπερηφανεύεται γι’ αυτήν. Να την τιμά, και στο δικό του πρόσωπο και στο πρόσωπο των ομοίων του. “Ευστάθεια” (με όλες τις σημασίες της λέξης) δεν έχουν ούτε τα άτομα ούτε οι κοινωνίες που μαστίζονται από την εξαθλίωση. Και είναι εχθρός του ανθρώπου εκείνος (ο σοφός ή ο πολιτικός) που θεωρεί άσχετες μεταξύ τους την ευημερία με την ευτυχία, την ευτυχία με την αρετή. Χαρά και καλοσύνη (όσο και αν επιχειρούμε να αντισταθμίσομε τις στερήσεις του παρόντος με προσδοκίες του μέλλοντος) δεν μπορεί να έχει ο άνθρωπος ή ο λαός ο εξαθλιωμένος από τα δεινά της πείνας, της αρρώστιας και της αμάθειας. Χορτάσετέ τον, γιατρέψετέ τον, μορφώσετέ τον και θα δημιουργήσετε τις προϋποθέσεις για ν’ αστράψει μέσα του το φως της αλήθειας, της ομορφιάς και της αρετής – με μια λέξη : της ανθρωπιάς.
4
Δεύτερον, είναι πλάνη να υποθέτομε ότι οι εκπληκτικές κατακτήσεις της επιστήμης και της τεχνικής, για τις οποίες δικαιολογημένα υπερηφανεύεται ο πολιτισμός μας, δεν έχουν καμιάν ουσιαστικήν αξία, επειδή τάχα δεν έκαναν “ευτυχέστερο” τον άνθρωπο – άρα δεν αποτελούν “πρόοδο”. “Άχ! τι ωραία που ζούσαν άλλοτε οι άνθρωποι στις πρωτόγονες κοινωνίες τους, χωρίς το τηλέφωνο, το ραδιόφωνο, το αυτοκίνητο, το αεροπλάνο” . . Δεν πρέπει, νομίζω, να παίρνομε στα σοβαρά αυτό τον ψευτορομαντισμό της υποκριτικής νοσταλγίας του παρελθόντος. Πρώτα – πρώτα γιατί δογματίζει “εκ του ασφαλούς” και “με το αζημίωτο”: δεν εγνώρισα ακόμη κανένα οπαδό του δόγματος να διακόψει το ηλεκτρικό ρεύμα στο σπίτι του για να ζήσει ευτυχέστερος. Και έπειτα, γιατί είναι τουλάχιστο γελοίο να υποστηρίζει κανείς ότι ζούσαν “καλύτερα” οι άνθρωποι τότε που οι γιατροί καίγανε με πυρωμένο σίδερο τις μολυσμένες πληγές (χωρίς φυσικά, να μεταχειρίζονται αναισθητικά ή αναλγικά φάρμακα) ή που πέθαιναν τα μωρά κατά εκατομμύρια από εντερίτιδα . . . ή τότε που σοφοί και υψηλής ευαισθησίας άνθρωποι καταδέχονταν να θεωρούν τη δουλεία αναπόφευκτη, επειδή έπρεπε να μένουν ώρες και δυνάμεις σ’ αυτούς και στους οικείους των ελεύθερες για να διαβάζουν και να ψυχαγωγούνται. . .ή τότε που η ανάγνωση και η γραφή ήταν προνόμιο των ολίγων και των “ισχυρών” και ο μεγάλος αριθμός έπρεπε να πιστεύει μοίρα του αδυσώπητη να μένει εσαεί βυθισμένος στην άγνοια, στη δεισιδαιμονία και στο σκότος. Έχομε άραγε όλοι συνειδητοποιήσει τις τεράστιες προόδους που έχει πραγματοποιήσει στα μέσα και στον τρόπο της ζωής μας αυτός ο πολιτισμός που τον αποκαλούμε με περιφρόνηση “απλώς τεχνικό”; Ιδού μια λεπτομέρεια διατυπωμένη με αριθμούς που αξίζει να τη σκεφτούμε πολύ: Στο Λίβερπουλ (της Μεγ. Βρετανίας) ο μέσος όρος ζωής των κατοίκων το 1846 ήταν το 26ο έτος της ηλικίας· στο Μπόστον (των Ηνωμένων Πολιτειών) ο μέσος όρος ήταν πέρσι το 66,7 της ηλικίας. Και δεν είναι μόνο η διάρκεια που μεγάλωσε· έγινε και το ποιόν της ζωής διαφορετικό. Σήμερα ο άνθρωπος των προχωρημένων στον πολιτισμό χωρών έχει άπειρες ευκαιρίες να “εντείνει” και να “υψώσει” (να ευγενίσει με τα αγαθά της παιδείας) τη ζωή του. Να την εκτιμήσει και να τη χαρεί. Ότι ζει “καλύτερα”, “ανετότερα”, “τελειότερα”, “ανθρωπινότερα”, δεν μπορεί να αμφισβητηθεί. Είναι άραγε και ευτυχέστερος; Η απάντηση εξαρτάται από το τι ονομάζεται “ευτυχία”. Θα αναγνωρίσετε πάντως ότι όταν πεθαίνει κανείς πολύ νέος, αφού έχει ζήσει μια περιορισμένη, κουτή και τυραννισμένη ζωή – δεν προλαβαίνει τουλάχιστο να ευτυχήσει . . .
5
Τρίτο και τελευταίο, είναι πλάνη να υποστηρίζομε ότι η επιστημονική και τεχνική πρόοδος των τελευταίων τριών αιώνων όχι μόνο δεν καλυτέρεψε, αλλά χειροτέρεψε τον άνθρωπο. Το επιχείρημα (που με τόσην ελαφρότητα επαναλαμβάνεται ακόμη και από σοβαρούς συζητητές) ότι οι πιο προοδευμένοι στην επιστήμη και στα γράμματα λαοί φάνηκαν οικτρότεροι και πιο αδίσταχτοι, απάνω στον πυρετό του τελευταίου πολέμου, δεν έχει αποδειχτικήν αξία αναμφισβήτητη, άμα το αναλύσει κανείς περισσότερο. Υπενθυμίζω τη διάκριση, που κάνουν οι Μαθηματικοί, μεταξύ αναγκαίων και επαρκών συνθηκών, γιατί αυτή θα μας δώσει το λογικό σχήμα να βάλομε τα πράγματα στη θέση τους. Να υπάρχουν σε μεγάλη ποσότητα υδρατμοί στην ατμόσφαιρα, είναι μια αναγκαία προϋπόθεση της βροχής – όχι όμως και επαρκής, γιατί αυτή και μόνη (χωρίς πχ μιαν ορισμένη πτώση της θερμοκρασίας) δεν φέρνει τη βροχή.
Αυτό συμβαίνει και στη δική μας περίπτωση. Κανείς δεν θα ισχυριστεί ότι φτάνει μια διδακτορική διατριβή στη Χημεία ή ένα νόμπελ της Φυσικής για να γίνει και ηθικά ανώτερος ένας άνθρωπος· όταν όμως φωτίζεται ο νους του με τη διερεύνηση των νόμων του σύμπαντος και από τούτο το φωτισμό υψώνεται το πνευματικό του βλέμμα έως τη θεώρηση κάποιων ανώτερων αληθειών, δημιουργούνται οι αναγκαίες συνθήκες για να αναπτυχθούν μέσα στην ψυχή του τα σπέρματα του καλού (εάν είναι ζωντανά) και έτσι να γίνει πιο άνθρωπος.
6
Χωρίς αυτόν τον τελευταίο όρο ( την επαρκή συνθήκη του μαθηματικού) ο επιστήμονας ή ο τεχνικός μας θα καταντήσει ένας τερατώδης νους τόσο προσηλωμένος στις άτεγκτες γενικεύσεις του, ώστε να είναι ικανός για τις μεγαλύτερες θηριωδίες. Και τούτο επειδή έχει μείνει στη μέση του δρόμου: στάθηκε στις γνώσεις· δεν προχώρησε έως τη γνώση. Έως δηλαδή εκείνη την ολοκλήρωση του πνεύματος που δεν ξεχωρίζει πια με στεγανά τοιχώματα από δω την “αλήθεια” από κει την “ομορφιά” και παραπέρα την “αρετή”, αλλά αισθάνεται, κρίνει και τιμά, σα μιαν ακατάλυτη ενότητα, την αρετή μέσα στην ομορφιά της αλήθειας. Η σωστή λοιπόν τοποθέτηση του ζητήματός μας είναι να πούμε ότι η πρόοδος της επιστήμης και της τεχνικής μπορεί να καλυτερέψει τον άνθρωπο (όπως ασφαλώς μπορεί και να τον χειροτερέψει – σαν τον διαρρήκτη που έχει αποκτήσει τελειοποιημένα εργαλεία), αφού δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την πνευματική του απογείωση. Αρκεί να συνεχίσει την πτήση του και να πάει πολύ ψηλά . . . Ας το πάρομε μια για πάντα απόφαση· αφού μπήκαμε στο δρόμο των επιστημονικών και τεχνικών κατακτήσεων, δε γίνεται πια να γυρίσομε πίσω. Αλλά ούτε ωφελεί. Απάρνηση της προόδου σ΄ αυτό τον τομέα σημαίνει επάνοδο στη βαρβαρότητα. Ευτυχέστερη και ηθικότερη θα γίνει η ανθρωπότητα όχι δεσμεύοντας αλλά αφήνοντας πιο ελεύθερο ακόμη το πνεύμα. Η σωτηρία μας είναι όχι λιγότερη, αλλά περισσότερη, πλατύτερη και βαθύτερη μάθηση.
26 Αυγούστου 1965
(Ε. Π. Παπανούτσος, Πρακτική Φιλοσοφία)
 
 
  • Στο συγκεκριμένο δοκίμιο ο Παπανούτσος υποστηρίζει την αξία της “υλικής προόδου”, των κατακτήσεων δηλαδή της επιστήμης και της τεχνικής. Να ανιχνεύσετε τη λογική οργάνωση του κειμένου, καθώς επίσης και τη συνοχή μεταξύ των παραγράφων. Νομίζετε ότι ο συγγραφέας διευκολύνει τον αναγνώστη να παρακολουθήσει τη συλλογιστική του πορεία;
  • Μελετήστε προσεκτικά την παράγραφο 3 και εντοπίστε τους τρόπους με τους οποίους αναπτύσσεται η θεματική περίοδος.
  •  Ποια αποδεικτικά μέσα χρησιμοποιεί ο συγγραφέας, για να ανασκευάσει τη δεύτερη υπόθεση στην παράγραφο 4;
  •  Ένα από τα μέσα πειθούς που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας στην ίδια παράγραφο είναι η ειρωνεία. Εντοπίστε κάποιο σχετικό παράδειγμα.
  •  Υποστηρίζεται ότι το δοκίμιο έχει διδακτικό χαρακτήρα. Συζητήστε την άποψη αυτή με βάση το συγκεκριμένο δοκίμιο. Με ποιους τρόπους μπορούμε να πούμε ότι μας διδάσκει ο συγγραφέας; Έχει το δοκίμιό του τη μορφή της άμεσης διδαχής που συναντούμε σε καθαρά διδακτικά είδη λόγου, πχ. σε ένα εκκλησιαστικό κήρυγμα ;

sholio ekthesi c likiu v papanutsos